Home

Vorige week liep ik door een – voor mij – compleet onbekende stad, ik was namelijk onderweg naar een vriendin die net was verhuisd. Het moment dat ik de trein uitstapte, vroeg ik me al af waar de trappen naar de hoofduitgang waren. Zonder naar de borden te kijken, wist ik precies waar ik heen moest. Alle mensen liepen namelijk naar links, dus het was logisch dat de uitgang ook ergens daar in de buurt zou zijn. Dankzij het klakkeloos achterna lopen van de anderen, kon ik mezelf het ongemakkelijk om me heen kijken besparen en doen alsof ik al jaren op dit treinstation kwam. Op dat moment betrapte ik mezelf op het toepassen van kuddegedrag.

Een kwartier en vele zoekende blikken later, stond ik midden in de stad op zoek naar het nieuwe huis van mijn vriendin. Ze had me precies uitgelegd hoe ik moest lopen, maar toch slaagde ik er niet in het meteen te kunnen vinden. Maps kon me helaas ook niet verder managen in de zoektocht naar haar huis, want de batterij van mijn telefoon had het bijna begeven. En dat noemen ze dan een smart phone, right?! Toen zat er voor mij niet veel anders op dan mijn intuïtie (lees: andere mensen) te volgen. Ik vraag namelijk mensen op straat pas de weg als ik echt compleet verdwaald ben.

Ik keek een beetje observerend in het rond: waar liepen de meeste mensen naar toe? En welk type mens liep welke kant op? Ik koos ervoor om een drietal studenten te volgen die net uit een college leken te komen. Mijn vriendin was ten slotte ook in een studentenhuis gaan wonen. Na een tiental minuten doelloos gelopen te hebben, had ik niet het idee dat ik dichter bij mijn eindbestemming was gekomen. Op dit moment besloot ik tóch iemand naar de goede straat te vragen. “De Paterstraat? Dan zit je hier helemaal verkeerd. Dat is helemaal daarachter,” wuifde de straatganger me toe. Op dat moment dacht ik: wat ben ik toch een domme koe! Ik zat helemaal verkeerd, dankzij het volgen van die studenten. Wederom heb ik me hierbij laten leiden door kuddegedrag.

Vanaf die dag ben ik gefascineerd door het gedrag van mensen als ze zich in een groep bevinden. We hebben het misschien niet allemaal door, maar we doen het allemaal. Bewust of onbewust: wij mensen zijn een kuddevolk! Hierover wil ik schrijven op mijn blog. Enjoy!

Geef een reactie

