Home

De hipstercultuur die we in Nederland kennen, is een apart en moeilijk definieerbare jongerencultuur. Hipsters zetten zich af van alles wat de massa ook doet; deze mensen zijn constant bezig met het ontwikkelen van een eigen stijl en proberen een statement te maken in alles wat ze doen. Dit klinkt best wel ingewikkeld toch? Maar dit valt wel mee hoor, hipsters zijn zo aan te wijzen als je door een drukke stad loopt.

Hoe zou ik een hipster omschrijven? Een hipster shopt graag vintage en zoekt de onontdekte winkels en kledingstukken op. Je ziet ze echt niet in Kalverstraat winkelen hoor, daar zijn veel te veel bekende winkelketens gevestigd. Merken als Beyond Retro, Urban Outfitters en Free People zijn enkele namen die het goed doen.
Hipsters luisteren naar aparte en experimentele muziek van onbekende bandjes. De top 40 wordt zonder pardon overgeslagen en Berlijnse underground feestjes gaan ze maar al te graag naartoe. Flying Lotus, The XX en M83 zijn enkele namen die hun iPod opvullen.
Qua technologie vind ik een hipster tegenstrijdig. Óf er wordt aan good old cameraatjes en typmachines gedaan, óf ze beschikken over de nieuwste iPhone, MacBook en spiegelreflexcamera. In ieder geval passen ze hun gadgets aan op hun creatieve geest die veel te vertellen heeft.

Oké, nu klink ik heel bevooroordeeld. Maar in mijn ogen is dit wel een ruwe schets van de gemiddelde hipster. Misschien maakt de bestempelende titel ‘hipster’ mijn verhaal ook wel wat negatiever. Maar ik bedoel er geen kwaad mee. Wel vraag ik me sterk af: zijn deze mensen wel zo apart?

Inmiddels zijn er zoveel mensen die van ‘anders‘ houden, dat het zelfs mainstream is geworden. Het lijkt wel een sport. Hipsters van anno 2012 zijn niet meer apart en rebels, deze groep jongeren is uitgegroeid tot een subcultuur en household name wereldwijd. Een hipster is onderdeel van de massa geworden!

Geef een reactie

