Home

Niemand heeft geld, maar iedereen is als een hertenjager op zoek naar spullen om te kopen. Heb je het nodig? Nee, in eerste instantie waarschijnlijk niet. Maar het vervult een bepaalde behoefte die mensen hebben; koopdrang -ofzo- (?)  Oke, nu generaliseer ik als een gek, but I guess you get my point.

Het lijkt af en toe of mensen kopen om iets te doen te hebben. Met smacht wacht iedereen op de releases van allerlei gadgets, om vervolgens als een maniak op de ‘plaats in winkelwagen’-knop te klikken. Ze kopen dan een gadget die slechts een bedroevende update is van zijn vorige versie, maar dan gemakkelijk zeven tientjes duurder. Je staat daar dan mooi te kijken, afgezet en al.

Ik doe dit zelf soms ook, dat zal ik niet ontkennen. Dit is ook de voornaamste reden dat ik hierover wilde schrijven. Ik betrapte mezelf namelijk erop dat ik voor spullen aan het kijken was die ik absoluut niet nodig heb. Ik heb mezelf toen meteen een plezier gedaan en het browservenster afgesloten. Vervolgens liep ik naar de kantine om een kopje thee te halen, daar had ik veel meer behoefte aan.

Nu begin ik me lichtelijk af te vragen waarom veel mensen toch altijd alles willen hebben. Maakt het gelukkig? In directe zin absoluut niet. De definitie van geluk volgens de Van Dale is: ‘aangenaam gevoel van iemand die zich verheugt.’  Goed, je kunt je wel op materiële dingen verheugen hoor. Maar als je er echt gelukkig van wordt, zou ik je toch echt willen adviseren je prioriteiten eens goed op een rijtje te zetten.

Ik denk dat deze impulsieve kopers – waaronder ikzelf – vaak kopen om een status op te bouwen en uit te stralen, om indruk te maken op anderen. Mensen volgen elkaar daar een beetje in. We kopen een beetje dezelfde spullen op dezelfde momenten, om niet achter te blijven. Als niemand zich zoveel aan zou trekken van de ander en alleen koopt wat écht nodig is, dan zouden we allemaal een stuk hoger banksaldo hebben. Toch? Zou het dan misschien beter zijn gelopen met de economie? Who knows..

Geef een reactie

