Home

Als ik denk zonder internet of smartphone te moeten leven, krijg ik het al Spaans benauwd. Ik kan dan niet mijn dagelijkse dingen doen en voel me van de buitenwereld afgesloten. Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat 9 van de 10 mensen dit ook zo ervaart.

Emma Orbach – een 58-jarige ‘hobbit’ – denkt hier echter anders over. Zij leeft al dertien jaar zonder FaceBook, iPhones, TV’s en al die moderne zaken. Wel is ze in het bezit van enkele geiten, kippen en paarden. Ze leeft letterlijk in een hutje op de hei, geen gek gedoe, geen poespas. Drinkwater haalt ze van een watervalletje en ze kweekt haar eigen voedsel. Haar huisje heeft ze zelf met klei en andere natuurlijke objecten gebouwd.

Wat een gek! zal je denken, maar niets is minder waar. Emma heeft gewoon een diploma Chinees van de Universiteit van Oxford in haar bezit en heeft nooit een gebrek aan geld gehad. Ze is voor haar hobbit bestaan getrouwd geweest en heeft twee kinderen. Haar kinderen bevinden zich wel nog in de gewonemensenwereld. Als ze hun moeder bezoeken, geldt er een strikt verbod op alles wat modern is. Mobiele telefoons en dergelijke komen er niet in. Orbach geeft wel toe af en toe stiekem een pizza’tje te bestellen, maar dat is echt het enige verschil tussen haar en de echte hobbits.

Ik sta ervan te kijken dat een vrouw die voorheen zo’n normaal en modern leven geleid heeft, zich alsnog zo primitief terug kan trekken van de buitenwereld. Bizar, maar respect! Wat vind jij van Emma’s keuze?

Bekijk onderstaande afbeelding om het optrekje te bewonderen. Ik moet toegeven: ziet er gezellig uit!

Geef een reactie

