Home

COLUMN – Iets waar we met z’n allen wel een handje van hebben, is de schuld op iets of iemand anders afschuiven. Dit klinkt generaliserend, en crap, dat is het ook. Zo doen we dat ook met ‘de crisis’. Iedere keer als ik de TV aanzet hoor ik gejammer over dé crisis. Elke fucking keer als ik het woord in m’n oorschelp hoor echoën heb ik intens veel zin een compleet bankstel door de ruit te jassen. Het woord wordt na de introductie in 2007 – in context van wat iedereen denkt te bedoelen dan – te pas en te onpas gebruikt.

Tegenwoordig hebben mensen gaten in hun handen, daar zeg je volmondig u tegen. Leven als een high roller is aan de orde van de dag, dus niet meer zo high roller after all. Geld stort als een tropische regenbui door het bekende gat in de hand, maar tegelijkertijd wordt er met een domme koeienkop gekeken als je je saldo in prominent rode kleur op je laptopscherm ziet staan. En dan hebben ze ook nog het gore lef om te zeggen dat het aan ‘de crisis’ ligt. Dan sta ik vooraan in de rij om te zeggen: “Flikker toch lekker een eind op met jezelf en het structureel je eigen fouten in de wind slaan, door het woord crisis te gebruiken!” Het heeft zo weinig met crisis te maken als Justin Bieber met muziek.

Om de zaak even waterpas te zetten, heb ik even de digitale dikke van Dale tevoorschijn getoverd. Wat betekent het woord crisis volgens deze taalnazi onder de boeken nu eigenlijk? Hij zegt: ‘gevaarlijke toestand of periode van slapte en werkloosheid’. Maar als ik moet geloven wat al die leeghoofden van de media zeggen, geef ik het woord de definitie: ‘betekenisloze term om dingen interessant te laten klinken’. Nog niet misschien dat deze twee definiëringen op elkaar lijken. Dat bewijst maar weer mijn felle punt.

Iedereen roept elkaar klakkeloos na, want waarom niet af en toe het woord crisis ertussendoor gooien? Dan klinkt het toch veel interessanter? Nou, het woord is in mijn opzicht ordinair uitgehold en komt mij inmiddels rond en vierkant de strot uit! Het woord is vervloekt, en mensen moeten met de gewoonte stoppen het in de mond te nemen.

Geef een reactie

