Home

Hoe kan het toch altijd als mensen langer dan drie seconden over een vraag na moeten denken, ze altijd de buurman aantikken en zeggen: “Wat vind jij?” Er wordt niet fatsoenlijk over de vraag nagedacht, meteen gaat de beurt naar de buurman. Waarom? Hoezo hebben mensen altijd een mening van anderen mensen nodig, voor ze zelf antwoorden?

Ligt het aan gebrek aan een eigen opinie? Onzekerheid? Bang om af te wijken van de rest? Geen idee, het zou allemaal goed kunnen. Zelfs voor de meest eenvoudige vragen schakelen mensen een hulplijn in. Het lijkt wel Weekend Miljonairs met een dombo op de stoel. Het blijft niet bij advies vragen aan degene bij je in de buurt. Fora staan er ook ramvol mee. “Ik vermoed dat mijn man vreemdgaat, want hij doet de laatste tijd zo afstandelijk. Wat denken jullie?” Onbekenden reageren hier dan op met allerlei theorieën die nergens op gebaseerd zijn.Wat het rare aan dit hele gekke zaakje is: de vraagsteller neemt door gebrek aan eigen mening de gedachtegang van de meninghebber over.

We zoeken wijsheid bij een ander. Wat zegt dat dan over ons? En over de degene die z’n mening geeft? Door anderen advies over jouw probleem te vragen, geef je anderen vrijkaart om hun eigen belevingen op jouw issue te projecteren. Mensen die hun tuintje mooi op orde hebben, zullen de wijsheid hebben niet te reageren. Maar mensen die metershoge onkruid in hun eigen tuintje hebben staan, vinden het maar al te fijn om het bij een ander te wieden.

2 thoughts on “Hmm.. wat vind jij?

  1. Nice stukje Kim!
    Volgens mij zijn de mensen te bang om hun eigen mening te geven, bang om af te wijken van wat de rest vindt wellicht? Of het antwoord dat ze geven wel ‘goed’ is?
    Jammer, mensen zouden eens wat vaker hun ongezouten mening moeten geven!

    Ook heel typisch dat mensen met hun vraagstukken altijd raad gaan vragen bij een grote groep die er ook geen bal van weet. Bijvoorbeeld op fora je ziekte klachten omschrijven en aan een bult leken vragen wat zij denken dat je hebt, die vervolgens allemaal al googlend aankomen draven met de meest uiteenlopende zaken, in plaats van gewoon de huisarts raadplegen…
    Soms vraag ik me af of de mens überhaupt nog wel eens zelf nadenkt…

    • Thanks! Leuk om te horen. 🙂

      Ik weet ook niet wat het is, haha. Maar het is echt apart dat zovelen het doen. Ik waarschijnlijk ook regelmatig..

      Ja op internet moet je nooit symptomen van ziektes zoeken want dan heb je zogenaamd alles. 😉

      Ik heb al mijn blogs af, maar weet niet wat ik nog met deze site ga doen eigenlijk! Stoppen of doorgaan? Wilde misschien 2 artikelen in de week doen, als het kan 3.. Hmm 😛

Geef een reactie

